Google Tag Manager is een fantastisch hulpmiddel om tags te beheren. Misschien haak je gelijk al bij het lezen van de eerste zin. Je denkt vast “Wat zijn tags?”. Dat zit zo; tags zijn kleine stukjes code die data verzamelen over het gebruik van je website of app. Dat klinkt technisch, maar iedereen die aan een website werkt heeft hier wel eens mee te maken. Bijvoorbeeld als je Google Analytics op je site wilt installeren. Of wanneer je aan de slag gaat met betaalde campagnes op Facebook.
Je kunt tags ook rechtstreeks in de broncode van je website laten zetten, maar dan heb je voor iedere aanpassing de hulp van een ontwikkelaar nodig. Dit vertraagt de doorlooptijd aanzienlijk en is ook nog eens duur. Met Google Tag Manager plaats je eenmalig een containercode op je site. Vervolgens kun je vanuit Google Tag Manager, via deze containercode, alle tags doorsluizen zonder hulp van een ontwikkelaar.
Gebruik van Google Tag Manager levert marketeers en communicatieprofessionals meer snelheid en autonomie op. Ook voor ontwikkelaars is Google Tag Manager gunstig. Vluchtige marketingscripts blijven gescheiden van de website broncode.
Waar kun je Google Tag Manager voor gebruiken?
Google Tag Manager heeft veel toepassingen. Het wordt onder andere gebruikt om:
- programma’s als Google Analytics en Hotjar te installeren om zo inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers;
- campagnetags te plaatsen, bijvoorbeeld voor Facebook advertenties;
- een cookiebanner te installeren op je website;
- grip te krijgen welke cookies er geplaatst worden én wanneer;
- een chatmodule te installeren op je website.
Wat zijn de voordelen van Google Tag Manager?
Voor de marketeer of communicatiemedewerker levert Google Tag Manager vooral snelheid en autonomie op. De snelheid die soms nodig is op een marcom afdeling botst nog wel eens met de processen en prioriteiten van ontwikkelaars. Zonder tag manager moet iedere tag via een ontwikkelaar in de website gezet worden. Dit is voor niemand handig:
- Ontwikkelaars hanteren strakke ontwikkelprocessen en release cycles. Wijzigingen komen op een zogenaamde ‘backlog’ terecht en moeten ingeschat en ingepland worden. Het duurt meestal weken, soms zelfs maanden voordat een aanpassing live staat. Met een Tag Manager kunnen de meeste tags binnen 15 minuten op de website geplaatst worden. Zonder belasting van dure en schaarse ontwikkelaars.
- Wanneer tags rechtstreeks in de broncode belanden, verliest iedereen het overzicht. Na een jaar weet niemand precies meer wat er precies in staat. Gebrek aan overzicht zorgt in de praktijk vaak dat er fouten gemaakt worden op het gebied van privacy. Met Google Tag Manager heb je al je tags in één handig overzicht. Opschonen is een fluitje van een cent.
- Ontwikkelaars willen hun broncode zo schoon mogelijk houden. Ook voor hen is het prettig om vluchtige marketingscripts gescheiden te houden van website code.
Google Tag Manager is gratis
Iedereen kan gratis een Google Tag Manager account aanmaken. Dit scheelt kosten, maar ook een boel gedoe. Het is niet voor niets dat Google Tag Manager bijna 100% marktaandeel heeft.
Wat zijn de nadelen van Google Tag Manager?
Google Tag Manager is een fantastisch programma. Toch heeft het ook wat nadelen:
- Alle basishandelingen zijn zonder technische kennis te doen. Voor geavanceerdere taken is soms een specialist met technische kennis nodig.
- Iedere gebruiker met toegang heeft in potentie de mogelijkheid de website ‘stuk’ te maken. Dit is geen reden tot zorgen, in de praktijk gebeurt dit zelden. Maar toch, hou je gebruikersbeheer goed in de gaten. Geef alleen mensen toegang die je kent en vertrouwt.
- Bijna alle tags zijn te plaatsen via Google Tag Manager. Er is één categorie die een uitzondering vormt, namelijk tags voor personalisatie en A/B testen. Wanneer je deze programma’s inlaadt heb je kans op ‘knipper’ effecten op je website. Laat deze tags daarom wel rechtstreeks in de broncode plaatsen door je ontwikkelaar.
Hulp nodig met Google Tag Manager?
Mijn naam is Leon Korteweg en ik help mensen zoals jij om de data rondom je website en online campagnes op orde te krijgen. Een belangrijk onderdeel daarvan is inrichting, onderhoud, training en advies op het gebied van Google Tag Manager. Benieuwd of het ‘klikt’?
Maak nu kennis