Google Analytics is ideaal om beslissingen op het gebied van online marketing en websites te onderbouwen. Maar, de getallen moeten natuurlijk wel kloppen. Google Analytics juist instellen is belangrijk om te voorkomen dat je stuurt op verkeerde data. Een goed ingericht account helpt je om:
- een betrouwbaar beeld te krijgen van conversies die plaatsvinden op je website,
- te zien wat de opbrengst is van online advertenties én waar je deze kunt verbeteren,
- te ontdekken waar uitstroom plaatsvindt op je website en waar de grootste kansen liggen,
- een completer beeld te krijgen van het gedrag van je website bezoekers,
- de juiste informatie in een overzichtelijk dashboard op maat te krijgen,
- data-gedreven op de kaart te zetten in je organisatie en
- ‘gaten’ in je data te voorkomen die je later niet meer kunt terugkrijgen.
Wil je GA4 laten instellen?
Wees voorbereid op de toekomst van web analytics en laat Google Analytics 4 zo snel mogelijk instellen door een specialist. Neem contact op voor de mogelijkheden en beschikbaarheid.
Neem contact opOverstappen op Google Analytics 4
De komst van Google Analytics 4 (GA4) is een ingrijpende verandering voor online marketeers, communicatieprofessionals en webmasters. Het is een compleet ander product en vereist daarom een nieuwe implementatie én vernieuwde kennis. Nu de oude versie, Universal Analytics, per juli 2023 stopt met werken is het belangrijk om zo snel mogelijk over te stappen.
Starten met GA4 betekent met een schone lei beginnen. Je begint overnieuw met data verzamelen. Om te zorgen dat je per juli 2023 jaar-op-jaar vergelijkingen kunt blijven maken, is het slim om GA4 voor juli 2022 goed in te laten stellen. Universal Analytics kan trouwens voorlopig gewoon actief blijven, naast GA4. Dit heet ook wel ‘schaduwdraaien’.
Waarom overstappen op GA4?
Migreren naar Google Analytics 4 een aantal voordelen:
- Doorontwikkeling van Google Analytics zal hier plaatsvinden. Wanneer je overstapt ga je automatisch mee in alle nieuwe ontwikkelingen binnen het Analytics platform.
- Cookies worden steeds vaker afgeschermd door gebruik van strenge browsers en ad blockers. Google Analytics 4 kan de gaten die hierdoor ontstaan in je data op een privacy-vriendelijke manier opvullen met behulp van slimme algoritmes.
- Google Analytics 4 heeft voorspellende algoritmes om prognoses te maken over conversies in de nabije toekomst.
- Rapporten in Google Analytics 4 zijn nauwkeuriger omdat ze meestal getoond worden zonder steekproeven.
- Universal Analytics heeft een limiet van 20 doelconversies. In Google Analytics 4 zijn dat er 30.
- Google Analytics 4 heeft krachtige funnel rapporten om doorstroom door je site te analyseren.
Meer weten over Google Analytics 4?
Ben je benieuwd wat de invloed is van overstappen op Google Analytics 4 op je organisatie? Overweeg dan de incompany training ‘Overstappen op Google Analytics 4’.
Conversies en e-commerce gegevens bijhouden
Conversies laten je zien hoe je ervoor staat. Je investeert ieder jaar tijd, geld en energie aan online activiteiten zoals je website, advertenties, nieuwsbrieven. Het bijhouden van conversies en e-commerce gegevens helpt je om te zien hoe die investeringen bijdragen aan je bedrijfsresultaat en hoe je kunt verbeteren.
Gebeurtenissen bijhouden
Google Analytics meet standaard alleen de bezochte pagina’s. Bij een goede inrichting van Google Analytics wordt dit verder aangevuld met metingen die zinvol zijn voor jouw specifieke website. Zo kom je meer te weten over het gedrag van je bezoekers. Deze metingen worden ook wel ‘gebeurtenissen’ genoemd. Een aantal voorbeelden van veel voorkomende gebeurtenissen zijn:
- Pagina uitgelezen (scroll)
- Zoekopdracht ingevuld
- Uitgaande link geklikt
- Bestand gedownload
- Embedded YouTube video’s
- Klikken op belangrijke buttons
- Gebruik van de navigatiebalk
- Gebruik van social media knoppen
- Filtermogelijkheden in je productlijsten
Deze interacties worden in Google Analytics ‘events’ of ‘gebeurtenissen’ genoemd. Deze metingen helpen je om een goed beeld te krijgen hoe bezoekers je website gebruiken.
Google Data Studio dashboards
Je hoeft geen Google Analytics specialist te worden om inzichten uit het programma te benutten. Met handige dashboards in Google Data studio krijg je precies de sturingsinformatie die jij nodig hebt voor je dagelijkse beslissingen.
Integraties met andere producten
Google Analytics is onderdeel van Google Marketing Suite en werkt het krachtigste als integraties met andere producten worden ingesteld. Denk aan integraties met:
- Google Search Console voor SEO data en Google Ads voor data over je betaalde campagnes in het zoeknetwerk.
- Google Data Studio om gegevens toegankelijk te maken voor alle stakeholders zonder Google Analytics kennis.
- Google Optimize voor het instellen van A/B testen en het verbeteren van je website.
- Google Tag Manager voor het beheren van Google Analytics tags.
Maar soms zijn ook integraties met producten van andere leveranciers zinvol. Denk aan een koppeling met Microsoft Clarity voor het bijhouden van aanvullende anonieme gedragsinformatie je van bezoekers. Of een koppeling met Facebook Ads voor het importeren van kostendata.
Toegangsbeheer op orde
Om te voldoen aan privacywetgeving is het belangrijk om voorzichtig met je data om te springen. Daarom is toegangsbeheer en de indeling van je account een belangrijk onderdeel van een goede Google Analytics inrichting. Zo zorg je ervoor dat alleen de juiste mensen bij de gegevens van je website kunnen komen.
Wil jij Google Analytics instellen uitbesteden?
Google Analytics ten volle benutten begint bij Google Analytics goed instellen. In mijn werk help ik mensen zoals jij om data-verzameling op orde te krijgen. En om online marketing elke dag een beetje beter te maken op basis van deze getallen. Benieuwd of het ‘klikt’? Neem contact op via onderstaande knop.
Contact opnemen