Conversie Optimalisatie of Conversion Rate Optimization (CRO) is een proces van structureel je website verbeteren voor meer conversie. Bijvoorbeeld met behulp van A/B testen. Hierdoor haal je meer rendement uit verkeersbronnen als Google zoeken, online advertenties en social media.
Als marketeer of communicatieprofessional is jouw website een van je belangrijkste gereedschappen. Er komen veel bezoekers uit SEO, advertentiecampagnes en andere verkeersbronnen op je site. Met conversie optimalisatie verhoog je conversie én bied je bezoekers een fijnere gebruikerservaring. Je geeft je website de aandacht die het verdient.
Maak een afspraakWaarom is conversie optimalisatie nodig?
Het ontwikkelen van een website is een stressvolle onderneming. Veel beslissingen worden onder tijdsdruk genomen, soms tijdens verhitte politieke discussies. Misschien ben je niet zeker of de gemaakte keuzes wel juist zijn. Conversie optimalisatie is een goede manier om deze beslissingen over je website te valideren. Je kunt dit doen na livegang van een nieuwe site, of juist voordat je nieuwe functies live zet. Het geeft je zekerheid dat je website veranderingen positieve invloed hebben op conversie.
De meeste marketeers en communicatieprofessionals besteden veel geld aan online advertenties, zoekmachine optimalisatie en e-mailmarketing. Je website speelt een centrale rol in dit alles, want uiteindelijk komen bezoekers hier uit voor een aankoop of aanvraag. Conversie optimalisatie helpt je om fouten, onduidelijkheden en frictie uit je website te halen. Zodat minder bezoekers afhaken en meer bezoekers converteren.
Wat houdt conversie optimalisatie in?
Als conversie optimalisatie specialist werk ik grofweg in een cyclus van vier stappen. Wanneer we ze doorlopen hebben starten we overnieuw. Zo werken we structureel aan het verbeteren van een website.
Stap 1: Onderzoek en analyse
Conversie Optimalisatie begint bij onderzoek naar het gedrag van de bezoekers op je site. Hiervoor worden een of meerdere databronnen gebruikt:
- Web Analytics (meestal Google Analytics): Met behulp van verschillende rapportages onthullen we waar de zwakke plekken van je website zitten.
- Heatmaps en opnames (bijvoorbeeld Hotjar): Deze rapporten zijn zinvol wanneer we weten wat een zwakke plek is, maar niet precies weten wat de oorzaak is. In een heatmap zie je waar je bezoekers scrollen en klikken en met geanonimiseerde opnames kun je ontdekken waar bezoekers precies afhaken.
- Usability Tests: Je geeft meerdere personen opdrachten om uit te voeren op je website. Je observeert hoe ze dit aanpakken en waar ze tegenaan lopen. Een fantastische manier om te ontdekken hoe eindgebruikers je website echt gebruiken!
Stap 2: Verbeteringen ontwerpen en prioriteren
Uit de onderzoeksfase rollen verschillende pijnpunten op je website. De volgende stap is om oplossingsrichtingen te bedenken voor deze pijnpunten. Niet ieder idee heeft evenveel kans van slagen en sommige experimenten zijn lastiger uit te voeren dan anderen. In deze stap bepaal je daarom met welke oplossingen je echt verder wilt. Deze ideeën worden niet gelijk ingebouwd in de site. Ze worden eerst uitgeprobeerd via een A/B test om te valideren dat ze echt tot een verbetering leiden.
Stap 3: Verbeteringen uitproberen via een A/B test
Binnen conversie optimalisatie speelt A/B testen een centrale rol. In een experiment zien de helft van je bezoekers de oorspronkelijke pagina, de andere helft van je bezoekers zien een variant op die pagina. De variant bevat een van de ideeën uit stap 2. Bijvoorbeeld met een andere titel, een andere foto of een andere tekst in de knop. Na verloop van tijd wordt gekeken of de variant daadwerkelijk meer conversie oplevert dan het origineel. De A/B test is klaar wanneer er voldoende data is verzameld. Afhankelijk van het aantal bezoekers op je site duurt dit een dag tot enkele weken.
Stap 4: Experimenten evalueren en verwerken
Bezoekgedrag is onvoorspelbaar en A/B testen levert dan ook niet altijd het resultaat dat je vooraf had verwacht. Als de A/B test klaar is gaan we de resultaten evalueren. Dat leidt tot één van vier mogelijke conclusies:
- Het origineel is beter: In dit geval ben je blij dat je niet direct bent overgegaan tot inbouwen. De voorgestelde oplossing haalt conversie juist naar beneden!
- Origineel en variant presteren even goed: In dit geval kun je alsnog besluiten om de wijziging door te voeren, op basis van persoonlijke voorkeur of uit praktische overwegingen.
- De variant is beter: Hier worden we allemaal blij van! Het is gelukt om een stukje van je site te verbeteren. Het idee kan doorgestuurd worden naar je ontwikkelaars voor definitieve implementatie in je site.
- Het verschilt per situatie, bijvoorbeeld: de variant presteert beter, behalve op mobiele devices. Soms is het nodig om een tweede experiment op te zetten of meer data te verzamelen.
Na grondige analyse en evaluatie van het experiment worden de inzichten vastgelegd in een centrale database. Na verloop van tijd bouw je hier een schat aan inzichten op over hoe bezoekers je website gebruiken.
Aan de slag met een conversie optimalisatie specialist
Wil je aan de slag met A/B testen, maar heb je niet de kennis, tools en processen in huis om aan de slag te gaan? Ik ben Leon Korteweg en ik help mensen zoals jij om conversie optimalisatie onderdeel te maken van je organisatie. Maak een afspraak voor meer informatie.
Maak een afspraak