Google Analytics is een programma dat al sinds 2005 wordt ingezet om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers op websites. Met een marktaandeel van ongeveer 85% is Google Analytics verreweg het populairste product op dit gebied. Iedereen kan Google Analytics gratis installeren op zijn of haar website. Alleen voor websites met meer dan tien miljoen hits per maand is een licentie nodig.
Google Analytics wordt doorgaans ingezet om te meten hoeveel conversie een website oplevert. Bijvoorbeeld hoeveel aanvragen, aankopen of evenement registraties een website heeft opgebracht. Op die manier kun je als website eigenaar inzicht krijgen wat de investering in je website én online campagnes oplevert en waar verbetering mogelijk is.
De gegevens die Google Analytics bevat zijn voor veel website-eigenaars nog onbekend terrein. Maar iedereen die over wat analysevaardigheden bezit kan concrete verbeteringen boven water krijgen die echt effect hebben op conversie en gebruikerservaring.
Het is niet voor niets dat Google Analytics dé standaard is om bezoekgedrag te meten. Allereerst is Google Analytics gratis. Dat scheelt niet alleen kosten, maar ook gedoe in de opstart. Je hoeft geen betalingen of budget te regelen en kunt dus gelijk aan de slag. Google Analytics is gebruiksvriendelijker en rijker aan functies en features ten opzichte van concurrenten.
Het feit dat Google Analytics de standaard is, geeft op zichzelf ook al voordelen. De meeste marketeers en communicatiemensen zijn er in de basis al bekend mee. Dat is gunstig voor zowel werkgever als werknemer. Het bespaart de werkgever opleidingskosten omdat nieuwe werknemers waarschijnlijk al eens gebruik hebben gemaakt van Google Analytics. En als werknemer is de kans groot dat je Google Analytics kennis later in je carrière weer kunt inzetten.
Om Google Analytics te gebruiken plaats je een klein stukje code op je website. Deze code meet bezoekers en slaat deze gegevens op. Google Analytics slaat geen persoonsgegevens op, zoals namen of adressen. Als Google Analytics goed is ingesteld worden zelfs IP adressen geanonimiseerd. Met de juiste instellingen voldoet Google Analytics aan de AVG.
Google Analytics maakt gebruik van een (first party) cookie. In dit cookie staat een willekeurig getal waarmee terugkerende bezoekers herkend kunnen worden.
Google Analytics bevat talloze rapporten, waarvan een de volgende voor bijna iedere situatie wel relevant zijn:
In oktober 2020 lanceerde Google een nieuwe versie: Google Analytics 4 (GA4). Dit is de toekomst van Google Analytics, alle doorontwikkeling zal hier plaatsvinden. Deze versie is zo fundamenteel anders dan de vorige dat je gegevens niet kunt meenemen van de oude naar de nieuwe versie. Upgraden naar deze versie is opnieuw beginnen met data verzamelen.
Google Analytics 4 is verder momenteel nog in ontwikkeling. Dat betekent dat niet alle functies op dit moment al beschikbaar zijn. Om deze redenen worden GA4 en Universal Analytics (de oude versie) op dit moment vaak naast elkaar ingezet. Door de twee versies naast elkaar te houden ben je goed voorbereid op de toekomst én kun je terugvallen op Universal Analytics waar dat nog nodig is.
Mijn naam is Leon Korteweg en ik help mensen zoals jij om de data rondom je website en online campagnes op orde te krijgen. Met de juiste getallen kun je beslissingen beter onderbouwen en krijg je meer grip op de uitkomst van die beslissingen. Zo werk je stap voor stap door naar een hogere conversie een een vloeiende gebruikerservaring. Benieuwd of het ‘klikt’?
Contact opnemen